Verandering in regels rond buitencontractuele aansprakelijkheid
Ook jouw werknemer kan straks aangeklaagd worden
Stel: een werknemer maakt een fout en jouw klant loopt schade op. Die kan jou als zelfstandige of jouw bedrijf daarvoor aansprakelijk stellen, want de klant had immers een contract met jou. Maar die spelregels veranderen op 1 januari 2025. De gedupeerde klant kan dan ook je werknemer of de onderaannemer die in jouw opdracht aan de slag was, aanklagen. En daar hou je maar beter rekening mee.
Al gehoord van de buitencontractuele aansprakelijkheid? Dat doet zich voor als er geen rechtstreeks contract bestaat tussen een klant en de persoon of onderneming die de werken uitvoert of de diensten verricht. Dus bijvoorbeeld tussen de klant en een werknemer of een onderaannemer. Zij zijn de ‘hulppersonen’ en genieten grotendeels immuniteit als het fout loopt tijdens de uitvoering van de werken. De buitencontractuele aansprakelijkheid is dus ondergeschikt aan de contractuele aansprakelijkheid. Want jij als zelfstandige of zaakvoerder hebt wél een contract met de klant, en dat primeert voor de wetgever.
Afschaffing samenloopverbod
Tot nu. Want op 1 januari wijzigt deze buitencontractuele aansprakelijkheid en dat heeft belangrijke gevolgen voor ondernemingen en zelfstandigen. Een van de meest significante wijzigingen is de afschaffing van het ‘samenloopverbod’, dat stelt dat je als gedupeerde klant niet gelijktijdig een contractuele en een buitencontractuele vordering kan indienen. Je kan als klant voortaan dus zowel de opdrachtgever als de hulppersonen aanklagen voor fouten tijdens de uitvoering van de taken.
Juridische discussie
Wat betekent dat voor jou als zelfstandige of zaakvoerder? Meer risico. Want als ook jouw werknemers en onderaannemers rechtstreeks kunnen aangeklaagd worden, kan dat leiden tot een juridische discussie en dus hogere kosten.
Bereid je voor, samen met ons
Maar je kan de risico’s beperken door duidelijke afspraken over de aansprakelijkheid vast te leggen in de contracten met onderaannemers en zelfstandigen. En ook in het contract met de klant kan je opnemen dat de hulppersonen niet aansprakelijk zijn voor bepaalde schade. Hoe doe je dat? Daar helpt Fiscacoach je graag bij.
Tot slot, het loont om je verzekeringspolissen te checken. Bieden ze genoeg dekking voor deze nieuwe situatie? Je kan ze eventueel laten herzien, bespreek dat voor alle zekerheid met je verzekeringsagent.