Dan toch een hybride? Of elektrisch? Of blijf ik nog even bij benzine?

“Mijn ‘oude’ benzinewagen is nog prima, waarom zou ik investeren in een dure elektrische wagen met de kosten van een laadpaal erbovenop? En als ik een hybride koop, verlies ik mijn fiscale voordelen!”

Het is de redenering van veel zelfstandigen. Vandaag rijden nog meer dan 300.000 zelfstandigen in ons land met een wagen op fossiele brandstof, weet De Standaard. En die zijn niet van plan om snel een nieuwe elektrische wagen te kopen. Een hybride wagen als tussenstap werd door de vorige federale regering een stuk minder interessant gemaakt door de fiscale aftrek in snel tempo af te bouwen. Tegen 2028 zou elk voordeel verdwenen zijn. Maar de nieuwe federale regering maakt die beslissing in het recente paasakkoord ongedaan. Maar nog: hybride wagens worden opnieuw fiscaal aantrekkelijk gemaakt.

100% voor 40 gram CO2

Wat verandert er? In de oude regeling zou de fiscale aftrekbaarheid dus stapsgewijs dalen: 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en volledig afgeschaft in 2028.

In de nieuwe regeling blijven plug-inhybrides met een uitstoot van minder dan 40 gram CO2 per kilometer voor 100% fiscaal aftrekbaar in 2026 en voor 95% in 2027. Voor wie net 50 gram haalt, is dat 95 procent in 2026. Plug-ins met een uitstoot tussen 50 en 75 procent hebben een aftrekbaarheid van 75 procent in 2026 en 2027. Het jaar waarin je de wagen besteld, telt: het percentage aftrekbaarheid blijft gedurende de levensduur van de auto behouden.

En het klimaat?

Goed fiscaal nieuws dus voor wie de aankoop van een nieuwe bedrijfswagen plant. Maar niet iedereen is blij met de nieuwe regeling. Bond Beter Leefmilieu vreest dat meer mensen kiezen voor plug-inhybride in plaats van een volledig elektrische wagen, zodat de totale CO2-uitstoot (te) hoog blijft.