Geïnvesteerd in een plug-in hybride? Of overweeg je er één aan te schaffen? Sinds kort gelden er voor zelfstandigen en eenmanszaken nieuwe fiscale spelregels.

Hybride

De overheid wil ons sneller richting volledig elektrisch duwen, maar geeft wie hybride rijdt nog wat respijt. Het blijft handig als je thuis geen laadpaal hebt. Maar om fiscaal de meest aantrekkelijke wagen te kopen, moet je wel rekening houden met de strengere uitstootnormen en of je wagen voldoet aan de Euro 6e-bis norm. Da’s een nieuwe, strengere uitstootnorm die een realistischer beeld geeft van de werkelijke CO₂-uitstoot.

Waar moet je op letten?

Je wagen voldoet aan Euro 6e-bis?

≤ 50 g CO₂/km: Jackpot! De kosten aan de wagen blijven maximaal aftrekbaar, net als bij een elektrische wagen. Brandstof blijft nog tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar, daarna is het gedaan. Elektriciteit blijft uiteraard volledig aftrekbaar.

51 – 75 g CO₂/km: De wagen is nog 75% aftrekbaar, maar dat percentage zakt elk jaar verder tot we in 2030 op... nul uitkomen. Brandstof blijft ook hier beperkt aftrekbaar tot eind 2027.

> 75 g CO₂/km: Oei. De fiscus beschouwt je wagen als een ‘valse hybride’. Voor de berekening van de aftrekbaarheid wordt je CO₂-uitstoot prompt keer 2,5 gedaan. Je betaalt ook een pak meer voordeel alle aard. Fiscaal een pak minder appetijtelijk dus.

Je wagen voldoet niet aan Euro 6e-bis?

≤ 50 g CO₂/km: Niets aan de hand, de wagen blijft maximaal aftrekbaar, de brandstof blijft voor 50% aftrekbaar tot 2027.

> 50 g CO₂/km: Geen goed nieuws, je wagen is een ‘valse hybride’ met dezelfde strenge regels én de beruchte maal-2,5-formule.

Nog dit: vanaf 1 januari 2026 mag je geen nieuwe plug-in hybride meer inschrijven die niet voldoet aan de Euro 6e-bis norm! Dus dubbelcheck de CO₂-uitstoot én of het model aan norm voldoet.