‘Deze 3 vragen stel je je het best bij je heropstart’

De kogel is door de kerk: mei wordt de maand van heel wat heropenende zaken. Toch is voorzichtigheid nog altijd de norm, zegt FiscaCoach Els. Deze drie vragen stel je je volgens haar het best als jouw zaak binnenkort weer de deuren opent.

1. Mag je zaak opnieuw open?

“4 mei is D-day voor de industrie, B2B-bedrijven en de gespecialiseerde zorg. Zij kunnen dan weer aan de slag. Wie kan telewerken, wordt wel aangeraden om dat te doen”, zegt Els.

“Op 11 mei mogen winkels opnieuw de deuren openen. Alle handelszaken mogen, zonder uitzondering, vanaf dan opnieuw klanten ontvangen. Een week later, op 18 mei, mogen ook de contactberoepen weer aan de slag. Denk aan schoonheidsspecialisten of kappers.”

“Voor horecazaken is het voorlopig nog wachten tot 8 juni, al is ook die heropeningsdatum onder voorbehoud. Restaurants zouden als eerste weer open kunnen, cafés als laatste.”

2. Hoe zit het met het financiële plaatje?

“Je zaak heropenen is financieel gezien goed nieuws. De financiële schade inhalen zal jammer genoeg sowieso tijd vragen. Doe daarom zeker een beroep op de maatregelen van de overheid. Vraag een hinder- of continueringspremie aan voor maart, april en/of mei, reken op het overbruggingsrecht en stel eventueel betalingen uit (voor zowel je socialezekerheidsbijdragen als andere betalingen bestaan verschillende mogelijkheden). Wacht niet te lang met je aanvragen, want aan elke optie hangt een deadline. Voor je vragen daarrond of voor de aanvragen zelf kan je trouwens bij FiscaCoach terecht op info@fiscacoach.be. Ook in deze periode staan we je graag bij, hetzij dan op afstand.”

“Daarnaast bekijk je het best je financiële plan opnieuw. Wat zes maanden geleden de juiste keuze bleek, is dat vandaag mogelijk niet meer. Ook daarbij helpen we je graag, zodat je business er na deze sluitingsperiode opnieuw tegenaan kan.”

3. Hoe houd je het veilig?

“Dat we ook de komende periode de regels rond social distancing aanhouden, is niet meer dan logisch”, zegt Els. “Houd alles zo veilig mogelijk, zowel voor je medewerkers als voor je klanten. Denk aan eenrichtingsverkeer in je bedrijf – aangeduid met pijlen op de vloer –, herinner aan de anderhalve meter afstand met affiches, voorzie voldoende handgel, werk met bestellingen als je sector dat toelaat... Net zoals we de afgelopen periode creatief te werk moesten om onze business te laten draaien, zullen we ook de komende tijd onze creativiteit moeten bovenhalen om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. Succes!”
home