‘Jouw bedrijfsinformatie in één handige tool’

Sinds 1 mei vind je je aandeelhouders terug in het elektronische effectenregister

De betrouwbaarheid van het aandeelhouderschap van je bedrijf verhogen en de administratie van je onderneming verminderen? Klinkt als iets waarvoor magie nodig is, maar sinds 1 mei gebruik je er simpelweg een tool voor.

Fundamenteel voor jouw vennootschap: je aandelenregister. Want op elk moment wil jij bij de hand hebben wie hoeveel aandelen bezit en hoe en sinds wanneer die verkregen zijn. Essentiële gegevens voor een goede werking van je onderneming, toch?

Één doel, één tool

Dat vinden het Belgisch notariaat, accountants en belastingconsulenten ook. Daarom lanceren ze samen een tool waarin je al je bedrijfsinformatie terugvindt. Denk maar aan een kredietwijziging, de organisatie van je jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, een aanpassing van de statuten, of in het kader van een kredietverlening.

Transparant, betrouwbaar en gemakkelijk

Het grootste verschil met de huidige aandelenregisters? De betrouwbaarheid. Nog te vaak zijn de traditionele registers logge boeken die zoek raken of waarin iedereen – ook wie er geen zaken mee heeft – gegevens kan wijzigen. De discussies of gerechtelijke procedures die daarop vaak volgen, zie je liever niet jouw richting uitkomen.

In het elektronisch effectenregister pas je zelf je gegevens aan, of laat je die aanpassen. Accountants en belastingconsulenten zorgen voor de registratie van je aandeelhoudergegevens. Verloren of gemanipuleerde gegevens worden zo voorgoed verleden tijd.

Handig instrument

De voordelen van de nieuwe tool stoppen niet bij de praktische voordelen. Ook in het kader van de nieuwe vennootschapswet bewijst de tool zijn nut. Aangezien het nieuwe Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (WVV) vereist dat je het statuut van je onderneming aanpast, is het belangrijk dat je je aandeelhouders op tijd opspoort en bijeenroept. Het principe ‘één aandeel, één stem’ is ook naar de geschiedenisboeken verwezen, dus is de registratie van de rechten die aan de effecten gekoppeld zijn, nog belangrijker.

Meer van dat

Maar daar stopt het niet. Voor de registratie van je uiteindelijke begunstigden geef je tegen 30 september aan welke aandeelhouders meer dan 25% van de aandelen in handen hebben. Het elektronische effectenregister biedt je de mogelijkheid om die info automatisch door te spelen aan de FOD Financiën.

Voor bedrijfsleiders kan de tool een aanzienlijke vereenvoudiging betekenen. Aangezien je zelf verantwoordelijk bent voor de naleving van de UBO-verplichtingen, is een tool waarin je alle gegevens verzamelt welkom. Geen idee hoe eraan te beginnen? FiscaCoach zet je op weg of registreert jouw effecten. Vraag raad via info@fiscacoach.be of op 011 123 123.
home